"aku punya satu seribu juta impian."

Friday, February 1, 2013

diet vs fitness

bismillahirrahmanirrahim

aku tahu apa yang akan aku taipkan ini akan mendatangkan kemarahan yang paling gahnya di antara mereka yang mengenali aku .

dengan nama allah lagi maha penyanyang , aku mohon jangan ada yang cakap aku gila . hilang akal . pendek umur . dah nak mati .atau seangkatan sumpah seranah .

jeng jeng jeng

kata orang hidup ini perlu bersyukur dengan apa saja pemberiannya . tidak kira pemberiannya itu bersegi kewangan, rezeki malahan fizikal . fizikal itu adalah hadiah allah untuk para hambanya yang disayanginya.  sebagai seorang muslimah yang ehem, semua orang inginkan kecantikan yang asli tanpa ada sebarang calitan solekan.  tapi tak semua bernasib baik. ada je kaum hawa yang terpaksa menepek sana sini untuk menyorokkan apa yang tersembunyi iaitu capital J . bagi aku , itu tidak salah . sebabnya semua perempuan nak cantik . semua perempuan akan rasa rendah diri kalau dia diri sebelah perempuan yang cantik, putih, hidung mancung, kulit licin. so do i . honestly ini semua adalah disebabkan ketidak confident diri sendiri.

alhamdulillah, aku masih bersyukur dengan apa yang allah telah bagi kat muka ni .ada orang salu tanya muka bersih tanpa ada jerawat . then aku akan cakap . walaupun kau ada jerawat tapi kau kurus, kau hidung mancung, mata kau cantik . so conclusion . allah bagi sama adil . bayangkan kita ni perempuan yang perfect . cantik fizikal yang teramat tapi hakikat dalaman nauzubillah . nak ?

rasa dah lari tajuk .

ramai cakap aku ni dah kering . dah cukup kurus . dah cukup sempurna . ahh konon . aku bukan tak bersyukur . cuma ada beberapa bahagian yang aku tak berapa nak gemar . drumstik . ya . that one . then, my perut dan juga lengan. lagi sekali aku cakap aku bukan tak bersyukur . cuma untuk kepuasan . aku pun amalkan lah diet . dah. sebulan dah kot  . tah .



here we go . hm . yang atas adalah makanann favourite aku iaitu sambal terung . bawah dia tempe + kentang + kacang + ikan bilis (apa nama tah) kat DM popular . (hehe) yang lagi satu tu kubis goreng . baru baru ni je biasakan diri makan sayur . okay . ketiga tiga ini adalah lauk wajib . bersama nasi . lunch hour . but be sure nasi yang diambil itu haruslah sedikit . less than 15 suap . amacam gila ke .takkan 

**aku akan ambil ayam atau ikan pada hari sabtu dan ahad . ayam itu haruslah dibuang kulitnya . =)


atas ini adalah sampingan untuk energy barangkali .sebelum pergi kelas, aku paksa diri untuk minum segelas susu everyday . sedap .  malam hari pula kebiasaannya aku akan minum segelas teh (gula kurang) dengan biskut crackers tu . petang pula aku akan paksa diri ini untuk jogging for 1 hour 3 kali pusingan uitm . berapa km tak kira pula . dah be sure MINUM AIR MINERAL dan JANGAN MINUM AIR SEJUK YAKNI AIR BATU . kalau nak perut buncit minumlah . 

**

ayuh jogging dan sihat kan badan . apa apa pun pasang niat yang betul okay . jangan nanti lepas dapat badan yang tip top mula tanggal tudung, pakai ketat-ketat sebab nakk tunjuk body . nauzubillah . minta jauh . anggap je nak kuruskan badan ini sebab nak puaskan hati sendiri . eh standard la . pompan mana tak nak kurus, pompan mana tak nak putih . kalaulah jogging tue boleh putihkan kulit muka, fewww . lagi kuat aku jogging . 

salam (norlishafikah)





No comments:

Post a Comment